جعفر عبد الكريم الخابوري
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مُساهمةموضوع: صحيفة نبض الشعب الاسبوعيه رئيس التحرير جعفر الخابوري    صحيفة نبض الشعب الاسبوعيه رئيس التحرير جعفر الخابوري  Emptyالثلاثاء أكتوبر 29, 2024 4:50 pm

लिखले बानी : डॉ. समाह जबर के बा
गाजा पर जारी आक्रामकता के संदर्भ में एगो नया मनोवैज्ञानिक घटना साफ लउकत बा जवना के प्रतिनिधित्व हजारन लइकन के बचपन से वंचित कर दिहल गइल बा आ अपना बाप आ महतारी के गँवा दिहला का बाद वयस्क भूमिका निभावल गइल बा. गाजा पर जारी आक्रामकता का चलते दस हजार लइकन के एगो भा दुनु माता-पिता के मौत हो गइल बा आ करीब दस लाख बच्चा विस्थापित हो गइल बाड़े जवना चलते ओह लोग के खेलल आ पढ़ाई छोड़े के पड़ल बा आ ओह लोग के अपना उमिर से बाहर के जिम्मेदारी लेबे के पड़ल बा. एह कठोर माहौल में ई लइका बड़ लोग के अनुपस्थिति से छोड़ल शून्यता के भरला के बेताब कोशिश में “छोट-छोट रोजी रोटी” में बदल जालें. बाकिर ई भूमिका जवन भारी मनोवैज्ञानिक बोझ उठावेली सँ ऊ ओह लोग के आत्मा में गहिराह घाव छोड़ सकेला जवन ओह लोग के पूरा जिनिगी ले चलेले.
गाजा के दर्दनाक हकीकत के दृश्य
गाजा के सड़कन पर एह रोजमर्रा के त्रासदी के खासियत साफ लउकत बा. हमनी के देखत बानी जा कि दस साल से अधिका ना उमिर के एगो लइका अपना छोटका कंधा पर 25 किलो वजन के आटा के थैली ले जाए में काम करत बा, एह चक्कर में कि ओकरा बदला में कुछ शेकेल कमा के अपना बाप के शहादत आ महतारी के मौत का बाद अपना भाई लोग के खाना खियावे के काम कर सके. हमनी के एगो अउरी बारह साल के लइका देखत बानी जा जवन लगातार अपना बच्चा भाई के पीठ पर लेके चलत बा आ अपना महतारी के शहादत के बाद अपना स्तनपान आ देखभाल के देखभाल करत बा हमनी के एगो दस साल के लइकी के भी रोज लंबा दूरी तय करत देखत बानी जा भारी गैलन पानी ले आवे के, आ एगो अउरी अपना बहिन के, जे चले में असमर्थ आ उमिर में करीब बाड़ी, अपना कंधा पर सुरक्षित जगह के तलाश में लेके चलत रहे। एगो अउरी लइका अपना विधवा, शोक संतप्त आ घायल महतारी के दिलासा देला जे ओकरा ओर ना मुड़ पावेले, ओकरा के दिलासा देला आ ओकरा के सहज महसूस करावे खातिर. ई उदाहरण अलग-थलग केस ना हवें; बल्कि ई रोजमर्रा के छवि हवें जवन गाजा के लाखों लइकन के एगो उदास वास्तविकता के दर्शावत बाड़ी स, जे नरसंहार के बोझ से अपना बचपन आ अपना माता-पिता पर स्वाभाविक निर्भरता से वंचित रहलें, जवना से कवनो परिवार के नुकसान आ नुकसान ना भइल .
लइकन के अपना माता-पिता के भूमिका के सहनशीलता के मनोवैज्ञानिक आयाम
युद्ध के दौरान लइकन पर थोपल भूमिका से जटिल मनोवैज्ञानिक परिणाम होला जवना के निवारण कइल मुश्किल होला। एह लइकन के जवना दबाव के सामना करे के पड़ेला ऊ एगो गंभीर आ लगातार प्रकार के मनोवैज्ञानिक तनाव होला जवन बच्चा के शारीरिक आ मनोवैज्ञानिक अनुकूलन के क्षमता से अधिका होला. एह प्रकार के तनाव से दिमाग के स्वस्थ विकास अवुरी सामान्य भावनात्मक कनेक्शन प असर पड़ेला। एह दबाव में रहे वाला लइकन में एकाग्रता आ सीखल क्षमता खतम हो जाला आ सामाजिक वापसी के प्रवृत्ति देखे के मिलेला जवना से ओह लोग के मनोवैज्ञानिक आ संज्ञानात्मक विकास में बाधा आवेला.
हालांकि लइकन के उमिर आ क्षमता के हिसाब से कुछ जिम्मेदारी दिहला से ओह लोग के आत्मविश्वास में सुधार हो सकेला आ ओह लोग के विकास में योगदान हो सकेला बाकिर उमिर से अधिका के भूमिका निभावे वाला लइकन के मनोवैज्ञानिक आ सामाजिक पहचान सही तरीका से बनावे के मौका से वंचित कर देला. शिक्षा आ खेल के माध्यम से अपना के खोजे के बजाय ऊ लोग अपना के ओह जिए वाला जिम्मेदारी में फंसल पावेला जवन ओह लोग के क्षमता के अनुचित होला. बाद में एह लइकन के युद्ध के चलते ओह लोग पर थोपल रोजी रोटी चलावे वाला आ देखभाल करे वाला के भूमिका से अलगा अपना के परिभाषित करे में दिक्कत होला.
एह दुख के एगो अउरी मनोवैज्ञानिक पहलू बा भावना के दबावल आ पुरान अपराधबोध, काहे कि लइकन के अपना भाई के सोझा कमजोरी ना देखावे खातिर अपना भावना के दबावे खातिर मजबूर कइल जाला, जवना से ओह लोग के जिम्मेदारी के भाव बढ़ जाला आ ओह लोग पर भारी मनोवैज्ञानिक बोझ पड़ेला . ई लइका जब भी अपना परिवार के जरूरत के पूरा करे में असमर्थ हो जालें त अपना के दोषी महसूस करेलें आ एह भावना के चलते भविष्य में चिंता विकार आ अवसाद हो सकेला।
लइकन के भी ओह चीज के सामना करे के पड़ेला जवना के “दुख के सामान्यीकरण” कहल जाला, जहाँ हिंसा आ दुख ओह लोग के रोजमर्रा के जिनिगी के एगो सामान्य हिस्सा बन जाला। एह सामान्यीकरण से लइका बचपन के सामान्य जीवन के ना पहिचान पावेलें, जवना से ओह लोग के मनोवैज्ञानिक पीड़ा अउरी बढ़ जाला आ उमिर के अनुपात में ना होखे वाला जोखिम के सामना करे के पड़ेला. जइसे कि हमनी का एगो लइका के एह सवाल के जवाब में कहत सुनले बानी जा कि “गाजा में लइका ना पलत बाड़े” कि जब रउरा बड़ होखब त का करब?
एकरा अलावे अपना परिवार के भीतर देखभाल करेवाला के काम करेवाला बच्चा के भविष्य में स्वस्थ संबंध बनावे में परेशानी होखेला। प्रेम आ देखभाल के एह लोग के अवधारणा भारी बोझ उठावे से जुड़ल बा जवना चलते ऊ लोग या त बेसी दे देला, भा फेर से जिम्मेदारी के जाल में फँसे के डर से रोमांटिक रिश्ता में शामिल होखे से परहेज करेला.
बमबारी के तहत मनोवैज्ञानिक हस्तक्षेप के कठिनाई
एह दर्दनाक वास्तविकता के आलोक में मनोवैज्ञानिक हस्तक्षेप एगो तत्काल जरूरत बन जाला बाकिर बमबारी आ घेराबंदी के अधीन माहौल में एकरा के लागू कइल बेहद मुश्किल बा. लगातार बमबारी के तहत मनोवैज्ञानिक सहायता प्रभावी ढंग से ना दिहल जा सकेला, काहें से कि बच्चा लोग के सुरक्षित माहौल से वंचित राखल जाला जवना से उ लोग आघात के आत्मसात क सके अवुरी उबर सके। बिजली आ इंटरनेट के कटौती आ बुनियादी ढांचा के भारी तबाही एह क्षेत्र से बाहर से प्रभावी ढंग से सहायता देबे के मौका में बाधा डालत बा.
जब मनोचिकित्सा सत्र देबे के मौका मिलेला तबहियो चिकित्सकन के डर, भूख, विस्थापन, आ अस्थिरता के लगातार स्थिति का चलते टिकाऊ प्रगति हासिल कइल मुश्किल हो जाला. कवनो बच्चा अपना माता-पिता के गँवावे के झटका से उबर ना पावे जबकि कवनो क्षण जान से भा विस्थापन के खतरा बनल रहेला। मनोवैज्ञानिक उपचार कार्यक्रम के महत्व के बावजूद एकरा के सामुदायिक आ अंतर्राष्ट्रीय प्रयासन में एकीकृत करे के जरूरत बा जवन लइकन के सुरक्षा दे सके आ ओह लोग के सुरक्षा के भावना बहाल कर सके जवन ओह लोग के गँवा चुकल बा.
हस्तक्षेप के तरीका आ मनोवैज्ञानिक आ सामाजिक समर्थन
एह लइकन के दुख कम करे खातिर व्यापक सहायता देबे के पड़ी जेहसे कि ओह लोग के सामान्य भूमिका आ मनोवैज्ञानिक आ सामाजिक संतुलन बहाल हो सके. मनोवैज्ञानिक इलाज के अलावा, लइकन पर बोझ कम करे खातिर प्रभावित परिवारन के सीधा आर्थिक सहायता देवे के पड़ेला आ समुदाय के सदस्यन के एह लइकन के देखभाल करे खातिर प्रोत्साहित करे के पड़ेला, ताकि लइकन के कम उमिर में काम करे खातिर मजबूर ना कइल जा सके। एह लइकन के देखभाल आ अभिभावकत्व के व्यवस्था में स्थानीय समुदाय के भी शामिल होखे के चाहीं। समुदाय के सदस्यन के लइकन के मनोवैज्ञानिक सहायता देवे खातिर प्रशिक्षित कइल जा सकेला, एकरा अलावा सामुदायिक केंद्र के स्थापना कइल जा सकेला जवन लइकन के खेल आ कलात्मक गतिविधि उपलब्ध करावेला जवन ओह लोग के आपन बात कहे में मदद करेला। सुरक्षित शैक्षिक माहौल भी बनावल जाव जवना से लइकन के स्कूल में फेर से शामिल कइल जाव आ युद्ध से होखे वाला शैक्षिक नुकसान के भरपाई कइल जाव. एह प्रयासन के नरसंहार के खतम करे आ गाजा में मानवीय सहायता के आगमन सुनिश्चित करे के दबाव बनावे वाला अंतर्राष्ट्रीय अभियानन का साथे जोड़ल जरूरी बा.
गाजा के लइका जवन “ताकत” बोझ उठावे में देखावेलें ऊ हमेशा गर्व के कारण ना होला बलुक मदद के पुकार हो सकेला जवन दुख के गहराई के दर्शावत होखे.
तथ्य के खुलासा करत साप्ताहिक पत्रिका, मुख्य संपादक, जाफर अल-खबूरी
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